Historie značky Vans
Mají 50 let zkušenosti ve výrobě obuvi, obchody po celém světě a davy fanoušků mezi těmi, kteří se zabývají takovými sporty, jako skateboarding, surfing či BMX. Jednak nutno přiznat, že jejich minulost ne vždy vypadala tak růžově jak dnes. Řeč je samozřejmě o značce Vans, která v tomto roce slaví 50-ti leté výročí svého existence. Podívejme se na jejich historii!
Počátky
O minulosti této firmy se příliž nepíše, dokonce ani na jejich oficiálních stránkách. Nápad na její vznik se zrodil v krásné Kalifornii díky Paulu Van Dorenovi, který 16. března roku 1966 otevřel první obchod s obuví. Nešlo však o typické obuvnictví, protože spolu se třemi společníky – Jimem Van Dorenem, Gordym Lee a Sergem d’Elia, se rozhodl produkovat vlastní modely. Odlišoval se od jiných právě tím, že boty bylo možné koupit téměř rovou z výroby. Tehdy právě vznikl první model Vans, dnes známý na celém světě jako Vans Authentic. Továrna měla název Van Doren Rubber Company a začala přinášet první zisky. Co bylo příčinou úspěchu?
Gumová podrážka
Je společným prvkem všech modelů Vans. To právě ona se stala základem inovačního nápadu Van Dorena a jeho kolegů. Jejich cílem bylo stvoření univerzálních trampek na pevné gumové podrážce. Rychle se ukázalo, že boty jsou vhodné na skateboard. Proto také v roce 1976 vznikla první kolekce bot, ze jejichž vzhledem a funkčností stáli skeateři – Tony Alva a Stacey Peralta. Z vlastních zkušeností při provozování tohoto sportu zmínili nejdůležitější funkce, které by měly boty na skateboarding splňovat. Není tedy divu, že se v Kalifornii bleskurychle zvětšil zástup fanoušků Vans mezi skeatery!
Božská 70. léta
Ukázalo se, že nápad Van Dorena byl velmi dobrý. Koncem 70. let byla jeho obuv tak populární, že byl v Kalifornii otevřen další obchod. V roce 1979 jich bylo již 70 a prodej se ze Spojených států rozšířil na mezinárodní trh.
1976
To povzbudilo výrobce k rozšíření svého podnikání. Na základě toho vznikly modely, které byly vhodné na BMX a později rovněž na basketbal.
Filmový model
Dalším bodem populárnosti této značky bylo vystupování ve filmu. Když v roce 1982 nosil Vansy slavný Sean Penn ve filmu „Zlaté časy na Ridgemont High”, sláva trampek Van Dorena dosáhla další úrovně.
1983
To však neubránilo společnost před finančními problémy. Náhle v roce 1983 značka tvořící skate obuv topící se v dluzích vyhlašuje bankrot. Příčinou byl špatně zvolený sortiment, o který firma rozšířila svou činnost. Patrně se oděvy neujaly tak dobře, jako boty.
Odraz od dna
Jak je vidět dle populárnosti značky, úpadek byl motivací ke změnám k lepšímu. Již 3 roky po ohlášení bankrotu se majitelé firmy rozhodnou k několika trefných finančních rozhodnutí. Firma získává nové investory, kteří tentokrát mají zabránit dalším chybám v oblasti investicí. Vans se dostává z úpadku s ohromným úspěchem.
1997
Začíná spolupráci s Triple Crown, která se stará o celé dění kolem značky, organizujíc akce v oblasti skateboardingu, BMX či surfingu. V roce 1997 Vans otevírá svůj první skatepark.