Kým byl Chuck Taylor


Ve 40. letech většina basketbalistů měla na nohou trampky Converse. A o téměř 20 let později značka řídila již 80 % trhu se sportovními botami. Dodnes je Converse Chuck Taylor, kultovní model americké značky, druhou nejlépe prodávanou obuví na basketbal v historii. Jak k tomu došlo? A především, kým byl Chuck Taylor, jehož jméno nosí nejslavnější Conversky?

Schopný, ale líný


Není zcela známo, jak došlo k setkání Marquisa Millsa Converse a Chucka Taylora, ale jedno je jisté: to setkání změnilo život oběma pánům a vedlo ke stvoření dalšího kultovního zboží exportovaného z USA. Chuck Taylor byl neukázněným, ale velmi inteligentním chlapcem, jehož největší vášní byl basketbal. Tento sport tehdy ještě nebyl příliš populární, ale Taylor jím chtěl všechny „zaskočit”. Nejen, že vymyslel první bezešvý basketbalový míč, ale také testoval na hřišti různé druhy trampek. Věděl tedy, co hráč nejvíce potřebuje. Když se tedy naskytla příležitost ke spolutvorbě ideálního modelu bot pro basketbalisty, Taylor ji samozřejmě využil. A zanedlouho poté se ukázalo, že pohodlí a dokonalý design doceňují nejen sportovci.

Revoluce na nohách


V roce 1918, kdy se boty objevily na trhu, ukázaly se být opravdovou revolucí. Nejen, že značně vylepšily komfort hry, ale díky své konstrukci a střihu si získaly srdce všech – od sportovců, po fanoušky Elvise. Měly vyšší svršek, dva malé otvory pro ventilaci na vnitřní straně, gumovou špičku, zpevnění na patách, hrubou přilnavou podrážku a pevné tkaničky, které poskytly pocit bezpečí a přizpůsobení během pohybu. Boty kromě loga Converse měly rovněž podpis Taylora a dokonce se staly více rozpoznatelné pod jeho jménem, než-li pod názvem firmy. Dodnes se jim říká „Chucki”. Taylor se stal pravou rukou jednatele firmy, ale přesto, že díky němu společnost rychle začala mít milionové zisky, tak stále nebyl podílníkem, nýbrž dostával měsíční plat. Navzdory tomu mu nepřekáželo strávit v Converse téměř celý svůj život. S firmou ukončil spolupráci teprve pár měsíců před svou smrtí.

Bez Chucka


Firma byla dlouho na vrcholu, v 70. letech se stala rovněž oficiálním sponzorem mnohých týmů NBA. Jednak ji zasáhla krize. Na počátku 90. let Converse vyhlašuje bankrot. Tehdy značku vykupuje koncern Nike a ihned zavádí nápravy. Produkci nejslavnějšího modelu přenáší do Asie, začal využívat tenčí materiál a tkaničky se začaly vyrábět z jiného materiálu. Mnoho fanoušků značky se nemohlo smířit se změnami – komentovali, že to je ničení kultovního modelu. Jednak vše jim bylo vynahrazeno. Converse se začaly objevovat v nových verzích, barvách a limitovaných kolekcích s názvy hvězd popkultury. Brzy se také objevily vylepšené reedice Chuck, téměř identické (rovněž pokud jde o použité materiály) jako „Chucki” ze 70. let, díky čemu stále žijí. Podobně jako basketbalista, který se rovněž nadobro zapsal do historie! Stojí zato udržovat tuto historii.

Kolekce:


×
[script]$('.price-old[data-price-type="regular"] .price-info').each(function() {var newtext = $(this).html().replace('enp.base.offer.price_regular_before_promo', 'cena před akcí'); $(this).html(newtext);});$('.price-old[data-price-type="regular"] .tooltip-text').each(function() {var newtext = $(this).html().replace('enp.base.tooltip.regular_before_promo', 'S výjimkou slev vyplývajících z předchozích akcí'); $(this).html(newtext);});[/script]